سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخشهایی از سخنرانی مهم و منتشر نشده رهبر در پاییز 1389

رهبر عزیز انقلاب در پاییز 1389 سفری به قم داشتند که بیشتر از یک هفته طول کشید. بر طبق خبرهای منتشر شده، ایشان در طول این سفر، دو دیدار با اعضای «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» داشتند. تاکنون از سخنرانی هایی که ایشان در این دو دیدار داشتند، متنی به صورت رسمی در سایت اینترنتی «دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای» منتشر نشده است، اما به صورت غیر رسمی، متنهایی از سخنرانی ایشان در دیدار دوم با اعضای جامعه مدرسین، در یکی دو نشریه دانشجوییِ کم تیراژ و به تبع آن در برخی سایتهای اینترنتی منتشر شد. با اینکه در طی نزدیک به دو سال گذشته، دفتر رهبری این متنها را تکذیب نکرده است، اما می شد این سکوت را به کم تیراژ بودن و به چشم نیامدن آن نشریات هم نسبت داد.

اما دو هفته است که بخشهای کوتاهی از سخنان ایشان در این دیدار، در ویژه نامه (ویژه نامه دولت معیار) روزنامه رسمی دولت، یعنی روزنامه ایران و در تیراژی انبوه منتشر شده است. با توجه به اینکه با گذشت دو هفته از انتشار این بیانات در ویژه نامه «دولت معیار»، دفتر رهبری، انتساب آنها را به ایشان تکذیب نکرده است، از این به بعد دیگر می شود آنها را مستند و منسوب به رهبری حساب کرد.

پیش از نقل این جملات از ویژه نامه روزنامه ایران، ذکر چند نکته را در مورد آنها لازم می دانم:

1- قائلان به انحرافِ دولت دهم و مدعیانِ ضدیتِ احمدی نژاد با ولی فقیه، دو ماجرا را به عنوان قوی ترین شاهد بر ادعاهای خود مطرح می کنند:

اول، ماجرای معاون اولی مهندس مشایی در تابستان 1388?
دوم، ماجرای استعفای حجت الاسلام مصلحی، وزیر اطلاعات در بهار 1390?

با توجه به اینکه دیدار رهبری با اعضای جامعه مدرسین بعد از ماجرای اول بوده است و با این حال ایشان در این سخنرانی، چنانکه خواهد آمد، اساسا فرق این دولت را با دولتهای قبلی، خودداری از ایجاد حاکمیت دوگانه بیان می کنند، به نظر می رسد که معیارهای رهبری در مورد عیار ولایتمداری یک شخص یا جریان یا دولت، با ملاکهای بسیاری از مدعیان ولایتمداری که ولایتمداریِ ریاکارانه، سیاست بازانه و منافقانه را به ولایتمداری به سبک احمدی نژاد ترجیح می دهند بسیار متفاوت است.

2- سخنرانی معروف آیت الله مصباح یزدی، در مورد شکل گرفتن فراماسونری جدید و «بزرگترین خطر از صدر اسلام تاکنون» در روز 24 فروردین 1390 ایراد شده است. 24 فروردین 1390، قبل از ماجرای استعفای مصلحی و بعد از سخنرانی رهبری در جمع اعضای جامعه مدرسین است. به عبارت دیگر، در فاصله سخنرانی رهبری تا این سخنرانی آیت الله مصباح یزدی، ماجرای عمده و خاصی روی نداده است که بخواهیم اختلاف نظر فاحشِ آیت الله مصباح یزدی با نظر رهبری را به آن مربوط کنیم. اگر این سخنرانیِ آیت الله مصباح یزدی، بعد از قضیه استعفای وزیر اطلاعات و ماجراهای مربوط به آن بود، می شد این اختلاف نظر را با توجه به تغییر شرایط، توجیه کرد، ولی اینطور نیست.

3- خوانندگان را توجه می دهم به این نکته که در طول دو سال گذشته، چه کسانی با وجود ادعای ولایتمداری، دولت را مثلا در مساله حجاب، بر خلاف نظرات رهبری در این سخنرانی، چنان که خواهد آمد، کوبیده اند و به انواع و اقسام اتهامات آلوده اند. کسانی که به طور حتم، مثل من و شما از بیانات رهبری در این سخنرانی بی خبر نبوده اند و با این حساب می شود گفت با کمال پررویی، شرم را خورده اند و حیا را قی کرده اند.

4- برخی از دوستانِ تحلیل گر معتقدند، از حجم حمایتهای کلامی رهبری از دولت دهم، نه بعد از قضیه وزیر اطلاعات و ماجرای به اصطلاح خانه نشینی رئیس جمهور، که بعد از همین سفر رهبری به قم کاسته شده است. این ادعا اگر بیراه نباشد که به نظر می آید چندان هم بیراه نیست، خیلی از حرفها و دردها را در خود نهفته دارد.

5- از آنجا که متنهای کامل تری که از این سخنرانی رهبری منتشر شده اند، هنوز می توانند با شبهه غیرقابل استناد بودن مواجه باشند، بنده در اینجا، فقط قسمتهای کوتاهی را که در روز 20 شهریور، در ضمیمه رایگان روزنامه ایران (ویژه نامه دولت معیار) منتشر شده اند، باز نشر می کنم و امیدوارم هرچه زودتر، منبعی رسمی، همت کند و متن کامل این سخنرانی را منتشر کند. و اما فرازهای کوتاهی از بیانات منتشر نشده رهبری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در آبان 1389:

«بنده از همه دولتها حمایت کرده ام ولی این دولت با دولت های گذشته تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی کنند حاکمیت دوگانه درست کنند. امروز وقتی رئیس جمهور و یا مسئول ارشدی از دولت به خارج از کشور می رود، من نگرانی ندارم اما قبلا نگران بودم که مسئولان در خارج از کشور می خواهند چه بگویند؟

… مسئولان امروز همه حجاب فقهی را قبول دارند ولی اختلاف سلیقه در تاکتیک هاست. فرضا دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خداوند تضرع می کند یا در راهپیمایی 22 بهمن تصویر امام را می گیرد، نمی توان گفت که بی دین است بلکه نمی داند حجاب اسلامی چیست که باید او را توجیه کرد. باید در باب حجاب کتاب نوشت و از طرق مختلف مانند فیلم های تلویزیونی حجاب را تبیین و افراد ناآگاه را ارشاد کرد.»

 

وبلاگ آرمان شهر +



کلمات کلیدی :